Opettajan työtä on opettaminen. Opiskelijan tehtävä on opiskella. Tavoitteena molemmissa on osaaminen. Välillä opettajan työ tuntuu kuitenkin siltä, että opiskelijoiden päätehtävä on istuminen/nuokkuminen ja opettajan itsestäänselvyyksistä puhuminen, yhteisenä tavoitteena saada tunnit kulumaan. Ei sen tarvitse olla niin. Tulkaa vaikka katsomaan, millaista on toisen vuoden luonto-ohjaajaopiskelijoiden koulunkäynti tälläkin hetkellä.
Koulutuskeskus Salpauksen Asikkalan toimipisteessä on viime keväästä asti käynnistelty tiimioppimisen prosesseja. Tiimioppimisessa opiskelijaryhmä ottaa oppimisen omiin käsiinsä opettajan siirtyessä valmentajan rooliin. Opiskelun tavoitteet löytyvät toki opetussuunnitelmista, mutta niiden tarkempi sisältö ja tavat oppia suunnitellaan yhdessä. Opettajat lakkaavat opettamasta. Opiskelijat alkavat oppia. Kuulostaa oudolta, mutta siltä se vaikuttaa.
Avokanooteista saadaan turvallinen ja vakaa "katamaraani" kiinnittämällä kaksi kanoottia toisiinsa vaakapuiden avulla. Ei tätä huvin vuoksi tehdä, vaan tulevaa asiakaskeikkaa varten. |
Tämä ei varsinaisesti liity tiimioppimiseen, mutta makuupussikin voi olla oloasu :) |
Tiimioppimista sovellettaessa on hyväksyttävä se, etteivät kaikki opi yhtä paljon eivätkä samoja asioita. Tietty vähimmäistaso voidaan jokaiselta esim. ammattiosaamisen näytöissä edellyttää. On kuitenkin täysin ok, että joku innostuu vaikka maastoruokailuista niin paljon, että hakeutuu keittiön puolelle jokaisella ruokailun sisältävällä keikalla. Toiselle on tärkeää kehittää ohjaustaitojaan - silloin esimerkiksi kodan, saunojen ja muiden toimintaympäristöjen huolto saattaa jäädä vähemmälle. Tiimioppimisessa jokainen kuitenkin tuo oppimansa asiat tavalla tai toisella tiimin eduksi. Jokaisen ei tarvitse lämmittää rantasaunaa kymmentä kertaa, jos yksi pystyy tuomaan kokemustensa perusteella tiimille täydelliset juuri sen saunan lämmitysohjeet. Tieto ja kokemukset jaetaan toisille. Ehkä vähän hassuin sanamuodoin, joskus vain sanomalla painokkaasti "Älkää sitten ikinä...", mutta se on kaikki merkityksellistä tietoa, jota voidaan hyödyntää yhdessä tekemisessä.
Kanooteista tehty katamaraani koemelonnassa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti