perjantai 31. lokakuuta 2014

Luota prosessiin

Meillä Asikkalassa luonto-ohjaajien toinen koulutusvuosi tapahtuu tiimioppimisen keinoin, omaa NY-yritystä pyörittäen. NY - vuosi yrittäjänä -ohjemassa opiskelijat perustavat oikealla rahalla lukuvuoden ajan toimivan yrityksen, jonka toimintaa he ohjaavat itse alkaen ideoinnista ja päättyen yrityksen lopettamiseen. Luontoalan opiskelijoiden NY-yritykset tuottavat tietenkin erilaisia luonto-ohjelmapalveluja sekä maastoruokailuja.

Erätuuli NY:n tulevan ruokalistan salaisia aseita

Tiimioppiminen taas tarkoittaa sitä, että opiskelijaryhmä saa oppimisprosessin omiin käsiinsä opettajan siirtyessä valmentajan rooliin. Valmentajana opettaja ei anna valmiita ratkaisuja tai päätä, miten toimitaan. Opiskelijaryhmä päättää NY-yrityksensä asioista itsenäisesti valmentajan ohjatessa oppimisprosessia. Kuulostaa epämääräiseltä, ja takuulla myös tuntuu siltä opiskelijoiden arjessa. Tiimioppimisessa mitään opetussuunnitelman sisältöjä ei pelkästään "käydä läpi". Se, mitä opitaan, opitaan käytännön kokemusten (oikean työn), yhdessä ajattelemisen (dialogin) ja jatkuvan kehittämisen kautta.

Ahdistusta tiimioppimisen prosessiin tuo esim. se, että pitäisi uskaltaa kokeilla vähän keskeneräistäkin. Suurin osa meistä Asikalassa pyörivistä on suorittanut ns. vanhanaikaisen peruskoulun tai vastaavan. Ensin on ladattu pää tietoa täyteen, vasta sitten saa ryhtyä soveltamaan. Tässä on se ongelma, ettei ihmistä nykyisten oppimiskäsitysten valossa voi ladata täyteen tietoja ja taitoja. Jokainen oppija rakentaa asioista oman versionsa, oman käytännöllisen teoriansa, jonka mukaan ammatissaan sitten toimii. Valitettavasti ei ole mahdollista omaksua sellaisenaan kenenkään muun itselleen rakentamaa toiminta- ja ajattelutapaa. Se on kasattava itse. Parhaiten se onnistuu, kun tieto ja yksittäiset taidot saavat työtä tehdessä tarttumapinnan ja viitekehyksen, asiayhteyden, jossa niillä on merkitystä.

Tiimioppimisessa työtä tehdessä saadut oivallukset ruokkivat "ammatillisen teorian" muodostumista. Pyritään hankkimaan perusteltua käytännön osaamista, omakohtaista, merkityksellistä tietoa. Esimerkiksi ryhmien ohjaamisen periaatteet voi kyllä opetella teoriassakin, mutta osaamiseksi se kääntyy vasta kokeilujen jälkeen. Kun palaute tulee suoraan asiakkailta, se sataa suoraan tiimioppijoiden osaamislaariin. Opettajakin osaisi kyllä kertoa, että on tärkeää kertoa asiakkaille päivän aikataulu ja ohjelma. Jos taas asiakas kertoo palautteessa viihtyneensä huonosti, koska ei tiennyt, mitä tapahtuu seuraavaksi ja kauanko aikaa saunomiseen on varattu, se on tärkeä ja ajankohtainen tieto. Juuri sitä tiimioppija juuri nyt tarvitsikin onnistuakseen seuraavalla keikalla paremmin.
Tämän vuoden NY-yrityksen logo komistaa hirsikodan sisäänkäyntiä

Jotta oppimisen mylly pyörisi kunnolla, täytyy olla sekä käytännön tekemistä että sen pohtimista. Ilman jompaa kumpaa ei tapahdu kehitystäkään. Nyt kun Erätuulen herkullisista ruoka-annoksista on markkinointikuvat olemassa, voi alkaa oppiminen ruokapalvelujen tuottamisesta. Se on paljon muutakin kuin annoksen valmistamista. Mitä kaikkea muuta? Se tiedetään täällä Asikkalassa muutaman kuukauden päästä, kunhan riittävän moni asiakas on annoksensa eteen saanut, syönyt ja maksanut. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti